10 tips for å håndtere lange ledetider på elektronikk-komponenter

Hos OMNIs elektronikkprodusent Axxe jobbes det daglig og iherdig med å få inn alle nødvendige komponenter for å lage kundenes produkter. F.v: Tor Erik Grimsrud, Vegard Nøklegård og Øystein Back.


10 tips for å håndtere lange ledetider på elektronikk-komponenter


Tilgangen på elektronikk komponenter har gradvis blitt dårligere de siste 24 månedene. Når vi nå skriver januar 2022, er det signifikant mer prekært enn når «tendensen» startet. Det er til og med vanskeligere nå enn forrige måned! Det er mange som mener noe om når dette skal bli bedre, men majoriteten heller mot at mesteparten av 2022 blir omtrent som siste kvartal i 2021.


Hverdagen til ordreprodusenter består av en tidkrevende og delvis kaotisk jakt på komponenter. Man kan bruke dagevis på en enkelt komponent, uten hell. Man kan også bli fristet til, eller overtalt av sluttkunden, til å handle fra mer eller mindre seriøse aktører. Svindel florerer, både leverandører som tar betalt uten å kunne levere, samt falske komponenter. De seriøse aktørene, på sin side, ser seg nødt til å implementert strenge kanselleringsvinduer for å unngå at kjøpere «sikrer seg i hytt og pine». Alt i alt, nok til at man kan miste nattesøvnen.

Dersom man endelig har fått lagt ordre på en komponent – og fått bekreftelse, er det allikevel en viss sannsynlighet for at man før oppgitt leveringsdato mottar en rebekreftelse med forsinkelse eller til og med en kansellering. Når dette skjer like før planlagt produksjon må man ikke bare ut og jakte på nytt, men man blir sittende med et ellers klart varelager og produksjonslinje uten å få produsert. Enda mindre søvn…

Er det noe man kan foreta seg dersom man ikke kan leve med ledetider mellom 24 og 36 måneder? Man bør i alle fall starte jobben med å sikre materiell, her deler vi noen av våre tips:

1. Legg inn reelle ordre så snart som mulig. Tross alt, da er du i alle fall kommet på radaren til leverandøren.

2. Fulgte du forrige råd? Da må du raskt få full kontroll på kanselleringsvinduer/-regler hos den enkelte leverandør.


3. Søk alternative kilder i parallell. Man kan lete hos såkalte «nettleverandører» og varehus – og det finnes til og med produsenter som selger komponenter i disse dager. Den hjerteskjærende grunnen er selvfølgelig at de selv ikke har komplett materiell til sine produkter.


4. Fulgte du forrige råd? Vær forsiktig, noen leverandører er i overkant «alternative». Svindel florerer både i form av leverandører som tar betalt uten å kunne levere og salg av falske komponenter.


5. Spander noen kroner ekstra på mottakskontroll, test og liknende. Dette er en billig forsikring mot en dyr tilbakekallelse lenger frem i tid.


6. Vær forsiktig med å love leveransedato til dine kunder. Kanselleringer og rebekreftelser som du eller din produsent mottar (daglig) gjør planlegging vanskelig.


7. Vær forsiktig med å love pris til dine kunder. Plutselig bestemmer du deg for å akseptere en ukristelig pris på en populær krets. Dette kan øke kost på produktet med mange hundrelapper.


8. Vær forberedt på forskuddsbetalinger. Dagens situasjon er kapitalkrevende. Varehus og liknende krever forskuddsbetaling og likeledes vil din produsent mest sannsynlig be om forskudd i forbindelse med varelageroppbygging.


9. Vurder redesign for å kunne produsere til tross for utilgjengelighet av enkelte komponenter. Det må ikke alltid være veldig komplisert, men blir uansett en risikoavveining.


10. Kommunikasjon! Snakk mye med din produsent. Tett og åpen dialog er det ultimate verktøy i en ellers uoversiktlig verden.

Komponentjakten er rett og slett et skikkelig puslespill som din ordreprodusent bør ta ansvar for. Så får man bare håpe at pessimistene tar feil og at verden igjen er i vater til sommeren. Dersom ikke, er det greit å være forberedt.